(+18/2/1880) Στις 18 Φεβρουαρίου του 1880, απεβίωσε ο Ελληνικής καταγωγής
ζωγράφος, Κωνσταντίνος Μπρουμίδης στο σπίτι του, στην Ουάσιγκτον D.C. των Η.Π.Α., σε σχετική ένδεια. Γνωστός
ως ο «Μιχαήλ Άγγελος του Καπιτωλίου» της Πρωτεύουσας των Ηνωμένων Πολιτειών, ο Κωνσταντίνος
Μπρουμίδης, ζωγράφισε το
πλέον φιλόδοξο έργο του, μια νωπογραφία, εκτάσεως τετρακοσίων τριάντα τεσσάρων τετραγωνικών μέτρων, η οποία καλύπτει τον θόλο του Καπιτωλίου, και φέρνει τον τίτλο: «Η αποθέωση του Ουάσιγκτον». Εξαιρετικός γνώστης της τέχνης του δημιουργείν τρισδιάστατες ψευδαισθήσεις σε μορφές ζωγραφισμένες σε επίπεδες επιφάνειες, ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης σχεδίασε και τις τοιχογραφίες στους διαδρόμους του πρώτου ορόφου της πτέρυγας της Γερουσίας στο Καπιτώλιο, οι οποίοι προς τιμήν του, ονομάστηκαν «Διάδρομοι Μπρουμίδη». Το έργο του, ολοκλήρωσε, τω 1865.
πλέον φιλόδοξο έργο του, μια νωπογραφία, εκτάσεως τετρακοσίων τριάντα τεσσάρων τετραγωνικών μέτρων, η οποία καλύπτει τον θόλο του Καπιτωλίου, και φέρνει τον τίτλο: «Η αποθέωση του Ουάσιγκτον». Εξαιρετικός γνώστης της τέχνης του δημιουργείν τρισδιάστατες ψευδαισθήσεις σε μορφές ζωγραφισμένες σε επίπεδες επιφάνειες, ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης σχεδίασε και τις τοιχογραφίες στους διαδρόμους του πρώτου ορόφου της πτέρυγας της Γερουσίας στο Καπιτώλιο, οι οποίοι προς τιμήν του, ονομάστηκαν «Διάδρομοι Μπρουμίδη». Το έργο του, ολοκλήρωσε, τω 1865.
Λησμονημένος και θαμμένος χωρίς καμμία ένδειξη στον τάφο
του, ήλθε στην επιφάνεια, χάρις στην έρευνα της κυρίας Μίρτλ Τσέινι Μερντοκ,
συζύγου Αμερικανού Γερουσιαστού από την Αριζόνα, την δεκαετία του ’50 (τον 20ο
αιώνα). Η κ. Μέρντοκ είχε εντυπωσιαστεί από τις τοιχογραφίες, χωρίς όμως να
βρίσκει στοιχεία για τον δημιουργό τους. Καρπός της έρευνας της, ήταν και το
βιβλίο με τίτλο: «Μπρουμίδης ο Μιχαήλ Άγγελος του Καπιτωλείου».
Μικρό βιογραφικό
Η εικοσαετής έρευνα του δημοσιογράφου και συγγραφέα
Γρηγορίου Χαλκιόπουλου, για τον Κωνσταντίνο Μπρουμίδη, ανέδειξε την ελληνική
καταγωγή του από τα Φιλιατρά Μεσσηνίας, από όπου έφυγε στην Ιταλία ο πατέρας
του Σταύρος. Άλλες πηγές αναφέρονται στην περίοδο των Ορλωφικών, όπου ένας πρόγονός
του, λόγω της συμμετοχής του στην Επανάσταση κατά του τουρκικού ζυγού, μετά την
συνθηκολόγηση Ρώσων και τούρκων, αναγκάστηκε, για να σώση την ζωή του και την
οικογένεια του, να περάση το 1774 στην Ζάκυνθο και από κει στην Ιταλία. Από αυτόν
τον οικογενειακό κλάδο, προήλθε ο πατέρας του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη, Σταύρος ο
οποίος παντρεύτηκε την Άννα Μπιανκίνι. Καρπός αυτού του γάμου, στις 26 Ιουλίου
του 1805, ήταν ο μελλοντικός ζωγράφος του πασίγνωστου Καπιτωλίου των Η.Π.Α.
Πριν καταφύγει στην Αμερική τω 1852, είχε ήδη καθιερωθεί η
αξία του ως καλλιτέχνη στην Ιταλία. Λόγω του ότι αρνήθηκε να πυροβολήση, ως
λοχαγός του παπικού στρατού, κατά των Γαριβαλδινών επαναστατών στην Ρώμη,
φυλακίστηκε. Όταν μετά από 14 μήνες απελευθερώθηκε, αποφάσισε να φύγη στην
Αμερική∙ στο
ταξείδι αυτό δεν τον ακολούθησε η σύζυγός του και τα δυο του παιδιά.
Η λήθη και η κυρία Μίρτλ Τσέινι Μέρντοκ
Για σχεδόν εκατό χρόνια μετά τον θάνατου του, ο Κωνσταντίνος
Μπρουμίδης ήταν λησμονημένος. Ο τάφος του στην Ουάσιγκτον, δεν είχε ούτε ένα
σημάδι με το όνομά του. Από την λήθη τον ανέσυρε την δεκαετία του 1950, η κυρία
Μίρτλ Τσέινι Μέρντοκ, σύζυγος Αμερικανού
Γερουσιαστού από την Αριζόνα∙
εντυπωσιασμένη από την ομορφιά των τοιχογραφιών του Καπιτωλίου, αλλά μη
βρίσκοντας κανένα στοιχείο για τον δημιουργό τους, ξεκίνησε μια έρευνα για τον
ελληνικής καταγωγής ζωγράφο, χάρις στην οποία μάλιστα, διορίστηκε ξεναγός στο
Καπιτώλιο, έως τον θάνατο της. Εξέδωσε έξι βιβλία για το Καπιτώλιο, εκ των
οποίων το ένα, με τίτλο «Brumidi,
Michelangelo of the Capitol»,
o Μπρουμίδης
ο Μιχαήλ Άγγελος του Καπιτωλίου, ασχολείται αποκλειστικά με την ζωή και το έργο
του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη.
Η κυρία Μέρντοκ πραγματοποίησε ολόκληρη εκστρατεία για να
αναδείξη το έργο του Έλληνα καλλιτέχνη και να του αποδοθή η αναγνώριση που του
αρμόζει. Στις 19 Φεβρουαρίου του 1952, δύο χρόνια μετά την έκδοση του βιβλίου
της, μία χάλκινη επιγραφή τοποθετήθηκε στον μέχρι τότε άγνωστο τάφο του
καλλιτέχνη, τον οποίο είχε ανακαλύψει η ίδια. Τότε όμως δεν έγινε αναφορά στην
Ελληνική καταγωγή.
Μεταγενέστερα, χάρις στην έρευνα του κυρίου Χαλκιόπουλου
αναδείχθηκε η
ελληνική του καταγωγή όπου και με την συνδρομή της Ελληνοαμερικανικής Εκπαιδευτικής Προοδευτικής Ενώσεως, το Αμερικάνικο κράτος τίμησε τον Κωνσταντίνο Μπρουμίδη, στις 11 Ιουλίου 2012, με το Βουλευτικό Χρυσό Μετάλλιο (Congressional Gold Medal).
ελληνική του καταγωγή όπου και με την συνδρομή της Ελληνοαμερικανικής Εκπαιδευτικής Προοδευτικής Ενώσεως, το Αμερικάνικο κράτος τίμησε τον Κωνσταντίνο Μπρουμίδη, στις 11 Ιουλίου 2012, με το Βουλευτικό Χρυσό Μετάλλιο (Congressional Gold Medal).
Σχετικά με την νωπογραφία στον θόλο, στο κεντρικό φάτνωμα
απεικονίζεται ο Τζώρτζ Ουάσιγκτον, καθώς ανυψώνεται στους ουρανούς πάνω σ’ ένα
σύννεφο. Είναι η στιγμή της «αποθέωσης του, της μεταμόρφωσής του, σε θεό». Δίπλα
του έχει την δόξα και την ελευθερία. Πλαισιώνεται από δεκατρείς αλληγορικές
μορφές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν τις 13 Πολιτείες. Μαζί με τις υπόλοιπες
μορφές στην τοιχογραφία, ο Μπρουμίδης υποδηλώνει τις μελλοντικές προσδοκίες από
τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το έργο συμπληρώνουν θεοί και θεές από την Ελληνική
Μυθολογία οι οποίοι παραδίδουν στους πατέρες του αμερικανικού κράτους, τις
γνώσεις τους.
Η Δήμητρα, η θεά της γεωργίας και των σιτηρών καθισμένη σε
θεριζοαλωνιστική μηχανή.
Ο θεός Ερμής σε μία από τις μορφές του ως κερδόος και
προστάτης του εμπορίου.
Ο θεός Ποσειδών, κυρίαρχος των θαλασσών με την θεά Αφροδίτη,
η οποία κρατά το πρώτο υπερατλαντικό καλώδιο το οποίο ποντίστηκε εκείνη την
περίοδο, και τέλος η θεά Αθηνά, η θεά της Σοφίας, προσφέρει την γνώση της στους
εφευρέτες, Βενιαμίν Φραγκλίνο, Ρόμπερτ Φούλτον και Σάμιουελ Μόρς.
Έρευνα από ειδικούς αποκάλυψε ότι αρχικώς, ο Κωνσταντίνος
Μπρουμίδης είχε τοποθετήσει σε διαφορετική θέση τον Γεώργιο Ουάσιγκτον με
ορισμένες μορφές που τον πλαισιώνουν, αλλά η αρχική θέση δεν απέδιδε την τρισδιάστατη
ψευδαίσθηση.
ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΜΑΣ ΠΑΤΩΝΤΑΣ LIKE "ΕΔΩ"